Tuesday, January 26, 2010

Destination Oulu

Jag, Tompa, Krille och Victor träffades upp på Smäcken i Umeå för att ta en kopp kaffe och surra skit innan vi skulle repa. Det va nån halvfinsk kärring som hade ringt på Krilles mobil och sökt mig. Det va tydligen ”very important message” så jag ringde upp. Färjan vi skulle åka med på onsdag morgon va inställd pga stormvarningen. Hon rekommenderade oss att ta färjan som gick torsdagkväll 20:00. Hé finns int! Iom att vi skulle spela i Tampere på onsdag och Hellsinki på torsdag så blir det omöjligt om vi inte valt att ställa in. Som man hade sett fram emot att få ta färjan, ta det lugnt, slana runt, handla taxfree och framförallt slippa köra bussfan i onödan. Det va bara att bita i det sura äpplet och köra runt via Haparanda. Ingen dröm direkt, men vi hade tyvärr inget val.

Vi diskuterade fram och tillbaka om hur vi skulle göra och kom fram till att köra till Oulu och mellanlanda. Vi gick hem till Fredrik och bokade hotell, hämta/packade bussen, åt middag och drog. Snabba giv. Vi kom iväg runt 19 och va framme i Oulu 2:45. Det va bäckjävlasvart ute, vägen va hal och ibland slog stormvindarna till. Hotellet vi skulle bo på körde kvällsöppen kiosk där dem sålde cigg, öl och nödvändigheter från en lucka. När vi skulle checka in så stod det sju lokala alkisar och trängdes vid luckan för att fylla på förrådet.

Sängarna i rummet alstrade statisk elektricitet så jag fick mig en jävla kyss när jag kröp ner under täcket. Utanför så hade stormen hunnit ikapp oss och man kunde höra hur vinden svepte bort allt liv ute på gatorna. Vi släckte ner och önskade att vi aldrig mer skulle vakna upp igen. The road to hell starts right here...

No comments: