Friday, January 29, 2010

Destination Turku

Vaknade med världens träningsverk. Vad ska man säga, gubbkroppen är trött. Hoppade över frukosten för att få sova extra länge. Det hade snöat hela natten och det snöade fortfarande när vi vaknade så vi fick skotta fram bussen när vi skulle åka. Va förbi en skivbutik och frågade efter Mgla på lp, dem hade den inte. Snubben som jobbade i butiken hade varit på våran spelning och va über peppad. Han ringde nån skivbutikspolare i Turku och frågade om dem hade skivan på lager och det hade dem så han la undan den åt mig. Det är va jag kallar service, en tackar.

Tog en sväng förbi Fullsteam, vårt bokningsbolag här i Finland, innan vi åkte vidare. Dem skulle bjuda på kaffe med dopp och gratis prylar. Att ta sig till deras kontor är ett jävla meck med alla dessa enkelriktade vägar, spårvagnar och dyl så likt sist vi skulle hälsa på så körde vi fel. Vi försökte köra uppför en uppförsbacke när bussen plötsligt fick sladd och började kana sidleds. Höll på att smälla in i ett par bilar. Vi blev ståendes i uppförsbacken med vår bakdel av bussen ca 10-20cm ifrån fronten på en parkerad bil. Svettigt läge. Sån tur va kom det en hjälpsam finnfan och styrde upp allt. Det kunde ha slutat riktigt illa men vi lyckades ta oss från platsen utan att varken krocka eller repa någons bil. Fullsteam har även Lordi (Ja, hard rock hallelujah monstren) i sitt stall. Att vara ett ondskefullt punkband och ligga på samma bolag som ett gäng schlagervinnare ger ganska feta minuspoäng på cred-skalan mellan 1-10 så för att bibehålla lite värdighet och status så jag gav dem fingret och bad dem dra åt helvete med sina 90.000 sålda skivor.

Återigen så kändes det som en evighet att sitta i minibussen, trots att det bara va 16mil till Turku. Helt ärligt så höll jag på att ge upp där ett tag. Kändes som att vi bara körde och körde men inte kom någon vart. Jag och Tompa ljög för dem andra och sa att färjan var inställd på söndag när vi ska hem (pepper, peppar ta i trä för att den inte blir det). Vi sa att det va bara att förbereda sig på en sjuttontimmars resa från Pori tillbaka till Sverige, Umeå. Att sitta och ljuga för mina kamrater va det ända som höll mitt humör uppe. När vi äntligen kom fram till Åbo så sprang jag förbi ÄX och plockade upp Mgla och Steve Von Till, fick tom rabatt. Det lönar sig att spela i TJM för jag va med om exakt samma sak i Oslo när jag skulle köpa en Iron Maiden tisha. Jaja, hur som helst, kvällens ställe (TVO) låg nere i en liten trång källare, raka motsatsen till kvällen innan. En klassisk golvspelning, vilket jag nästan tycker är roligare pga att man får en helt annan närhet till publiken när man står mitt ibland dem och manglar. Det va varmt som i en finsk bastu, det enda som fattades va riset. Jag höll fan på att smälta bort i värmen. Ei leiki! I väntan på bättre tider så tog Krille aka Whiskeyflaskan grindlektioner av Sami. Innan vi styrde upp merchen så gick jag runt och frågade om det va nån som hade nå speed att sälja, ”no speed, no punk” för fan! Det va två snubbar som skulle göra nån dokumentär om spelstället så dem va där och filmade hela kvällen med varsin kamera. TVO skulle tydligen lägga ner och rivas nu till våren efter 15 års trogen tjänst. Iom att det va så litet ställe så tar dem bara in 150pers så det va flera som fick vända vid dörren, jävligt tråkigt sånt där.

Deathbound gjorde en bra spelning och köttade på i vanlig ordning. Det är tråkigt att jag är så fruktansvärt själkritisk och att jag alltid är missnöjd, i övrigt va det en sjukt grym spelning. Publiken va som galna rabiessmittade hundar och för att visa min tacksamhet så förnedrade jag dem. Det kan dem gott ha, komma här och tro att dem ska gå på en spelning med TJM och ha roligt och må bra. Glöm och dröm. Svettig som en pizzabagare pustade jag ut efter 45minuters mayhem inklusive ett extranummer. Logen fylldes med fulla idioter som försökte vara viktiga, va inte på humör så jag gick och satte mig och surade vid merchen. Det va dessutom svalare där så det va bara skönt att sitta i lugn och ro och lapa frisk luft. En crustare i full mundering stod och tjatade om hur råa Warre va i minst en timme. Han berättade bl.a att han va jävligt peppad på Uncurbed splitten. Va tom folk som frågade om Medborgargardet, i Finland?!

Samtidigt som vi spelade delade Swedish Metal Awards ut pris till Dia Psalma för årets bästa punk/hardcore. Det är kränkande att förlora emot ett gäng föredettingar. Strebers i all ära, men Dia Psalma är så 94. Men så går det när man lämnar över röstningen till det svenska folket. Efter stängning gick vi vidare på Klubi, drack öl och snackade skit. Nu börjat man faktiskt bli varm i kläderna och det känns oerhört surt att vi gör vår sista spelning imorgon. Dels för att jag älskar turnélivet, men även för att man börjat lära känna de finska bastubadarna lite mer. Hade gärna varit ute i minst 2-3 veckor till iaf. Dem å andra sidan har ledigt i en vecka nu innan de drar ut på en europaturné. Sataana voi vitto va pepp man är på att ta rygg. Tyvärr så har man ju förpliktelser på hemmaplan. Jag tror att det är därför jag gillar att ligga ute på vägarna, man skärmar som av allt, flyr det verkliga livet och bara riffing around med ett gäng polare och har det skoj, för det mesta. Har lyckats klara mig bra ifrån några större ångestattacker på den här resan. Har tryck i mig ett par sobril mest bara för att kunna hålla mig flytande. En annan sak jag tänkt på är att allt går så förbannat långsamt här i Finland. Sävliga människor gör mig frustrerad.

Hur som helst så efter att klubben stängde klockan fyra så körde vi en eftersläckare på hotellet som låg mittemot Klubi. Praktiskt med krypavstånd då finnarna inte direkt spottar i glaset. Då jag va här med Ambulance och Reign Of Bombs och turnerade för en herrans massa år sedan så krökade vi på som svin. Vi rundade av runt klockan åtta på morgonen för att vi skulle åka vidare till nästa stad en timme senare. Då kläcker en av finnarna vi suttit och krökat med ur sig ”jävla nykterister”. Det är Finland för mig. Nu orkar jag inte skriva nå mer, minnet sviktar och jag är helt slutkörd. Gubben måste sova, ungdomarna lär nog hålla på minst i några timmar till innan dem rundar av.

1 comment:

K said...

RoB / Ambulance finlands svängen var ett jävla härj! Jag minns nada känns det som! Kommer dock aldrig glömma när du fråga vad sirpa betydde...