Monday, January 17, 2011

Konsumera mera! (in swedish)

Konsumera ännu mera:
* Köpgalna barn
* För rik för att betala
* Cityboy - Finansvärldens hemligheter

Har rensat på hemmafronten hela helgen. Tre kartonger med rat ska köras till Röda Korset under veckan. Gjorde en liknande utgallring i början av förra året också. I helgen slängde jag sånt som jag sparade för ett år sedan med motiveringen "Det kan ju vara bra att ha". Ett år senare, helt orört. Men öhh...det kan ju va bra att ha.

Under min rensning så hör jag mig själv säga; "Skivor är ändå okej att köpa, det är ju det enda så gör mig någorlunda glad". Är det inte så köpmissbrukare brukar resonera?
Här trasslar jag in mig själ i mina egna värderingar för musik i alla dess former kan jag helt enkelt inte leva utan. Kalla det för hyckleri eller dubbelmoral, jag kommer ändå fortsätta köpa, trycka och sälja skivor. Och allt som hör där till.
I övrigt lever jag billigt och unnar mig inget i onödan. Jag skänker t.ex inte bort 3/4 av min lön till de tjocka giriga gubbarna som äger tobak- alkoholindustrin som majoriteten av mina vänner gör. Lägger ingen värdering i det, alla har sina orsaker till varför man gör som man gör. Det är många som tycker att jag är världens största idiot som köper nya skivor varje månad med liknande musik också. När det dessutom finns att ladda ned gratis. Jag är även slav under kaffet så vem är jag att kritisera?

I övrigt så känner jag att jag har det jag behöver. Och så länge något inte går sönder och det blir för dyrsamt eller meningslöst att laga så kommer jag heller inte att köpa något nytt. En mening ekar i min skalle "Det får inte bli för gött!". Det hörde jag på radion för några år sedan. En bitter gubbe på ett ålderdomshem som inte ville ha en tårtbit till sitt kaffe, för då blev det helt enkelt för gött. Man ska fan hållas kort.

Jag skänkte bort fyra stora svarta sopsäckar med diverse kläder och några kartonger med "saker" förra året. Så i skrivandets stund kanske det är nån/några tonåring i Zimbabwe som spelar boll i mina gamla shorts och en Doom eller Skitsystem tröja. Det ger mig en viss tillfredsställelse. Gav bort mer kläder och annat junk till närmast sörjande. I höstas dumpade jag även gamla vinterkläder till Föreningen Själavärk i Sundsvall. Gör nog bättre nytta på en frusen hemlös än uppe på mitt vindsförråd. Imorgon kanske det är jag som sover på en offentligtoalett och behöver någon annans värmande hjälp.

Sålde självklart en hel drös med grejer också, för tyvärr så måste även jag betala räkningar. Efter jag gallrat klart nu så tänkte jag veva upp lite prylar här på bloggen och tradera igen. Bara jag får orken till att rådda upp allt. Skivor, filmer, kläder, elektronik, böcker/zines, verktyg m.m. Jag rear ut min själ, allt ska bort! Kan tyckas motsägelsefullt efter detta inlägg.
Va jag är emot mest med konsumtion är att vi låter oss luras av reklam och köper alla de där nya produkterna som företagen lanserar varje månad. Det är tillägg, uppdateringar och tillbehör. Saker man absolut inte behöver. Det onödiga okynnesköpandet, bara för köpandets skull. Det är det jag föraktar. Idag måste jag motivera mig själv till funktionens värde innan jag köper något. Vi skulle ju klara oss gott på de resurser och produkter vi har på jorden idag för flera generationer fram om man bara kunde lära sig att återanvända och återvinna. Vi fullkomligt dränks av ny teknik och skit. Vi behöver inget nytt!

Handen på hjärtat, jag fick lite ångest att Desperat precis hade tryckt upp nya tröjor efter att jag sett "shop till you drop". Kanske inte det bästa att skriva på denna blogg om man vill sälja dem vi har kvar. Men jag är varken någon försäljare eller en bra affärsman. Jag försöker bara vara en ärlig människa och förväntar mig samma ärlighet och respekt av mina medmänniskor.

Jag och General Knas från Svenska Akademin hade en diskussion om återanvändning förra året. Han frågade mig om varför inte de punkband som förespråkade en förändring t.ex inte screentryckte sina egna tröjor på begagnade plagg med ekologisk färg. Jag hade inget svar att ge honom annat än att det kan ju vara ett motiv på antingen bröstet eller ryggen redan. Han kontrade snabbt med, "Det är ju bara att vända tröjan ut och in". Vi kom så klart in på marknadsföring, pengar osv...
Det jag glömde bort att säga va att Dëünga faktiskt tryckte på begagnade tröjor/linnen på den tiden det begav sig.
Jag funderade på vårt samtal senare på kvällen och hittade svaret i mig själv. Man vill inte köpa den sortens begagnade kläder. Man vill inte ha slitna, felpassande kläder med någon annans odör eller senapsfläckar på. Man vill ha kläder som sitter snyggt. Viss retro/vintage är ok, så länge det är rätt tröja med den rätta bandloggan på. Om jag hade trycka upp tröjor i olika storlekar med varierande färger köpt på myrornas, eller rent av plockat allt från "kvarglömda lådan" i sporthallen så tror jag att väldigt få skulle ha köpt dem. Om jag ens skulle få någon såld. Fan så jävla ytliga vi är!
Jag håller fullständigt med Generalen. Han har mycket vettiga idéer och åsikter. Det är mycket snack och lite verkstad på väldigt många, inklusive mig själv. Man svänger med viktiga politiska ord, men i det verkliga livet gör man inte ett skit! Jag är ljusår ifrån den perfekta människan, men jag försöker iaf se till en förbättring.

Recycling loggan jag gjort till Electric Funeral är inte bara ännu en "tuff logga". Den har djupare innebörd än så. Mitt försök till att så ett litet frö i era skallar. Haha.

Jag vill inte låta fördömande på något sätt, utan vill bara att du ska få dig en tankeställare. Ta till dig av vad jag skrivit, för budskapet vidare eller gör något annat som förgyller din vardag.

Soundtrack: Ted Nugent - Need you bad

5 comments:

Nisse Sailor Sjööman said...

Så jävla rätt!
Mina ägodelar får plats i tre-fyra bananlådor. Rensar ofta ut & skänker till olika hjälpverksammheter.

Det där med bandmerch är kul, jag är inne på precis samma. En sak som säkert skulle funka är att trycka på militärt överskott. Grym kvalité.

Gamla t-shirts kan man ju använda till lite vad som, sy om så dom passar kidsen, putsduk eller klippa i remsor & göra mattor av. Själva trycket kan man återanvända genom att sy på det på en annan tröja.

Ska denna sommaren odla min egen tobak till snus & vin gör man ju billigt själv.

Har funderingar på hur jag ska vara så klimatsmart som möjligt med mina kassetter, återanvända papper, dra på en 5-10:- & pröjsa någon miljörörelse... Kanske skulle man använda fönsterkuvert till omslag?

D-takt & Råpunk said...

jag har alltid varit en skrotnisse så jag har hamstrat de mest onödiga sakerna under hela mitt liv. förut hade jag sån svår seperationsångest då jag gjorde mig av med en så banal sak som en pin. idag ser jag inte det emotionellavärdet i mina saker som jag gjorde förr, på så sätt har jag kunnat slänga och ge bort en massa saker som jag inte har användning för men som andra kanske kan dra nytta av.

den dagen jag flyttar ut på landet blir det egen odling av grönsaker, bär, kryddor och växter. vet kompisar som provat egen tobak, har inte varit någon höjdare. men lycka till! man har ju inget att förlora.

textilen i tröjor är svin bra att putsa med!

angående kassetterna. tidiga electric funeral demos kopierade jag på "gamla" kassetter så efter mina låtar va slut kunde man få vad som helst efteråt. lika stor överraskning varje gång. det nån blogg/zine som tom skrev om det i nån recension jag läst. haha.

Anonymous said...

inget inlägg om eddie dagens till ära? :)

/Jocke A

Anonymous said...

Jag bruka tänka att man ska göra mer för naturen iblant. Ofta känner man att va kan ja göra?
-T

D-takt & Råpunk said...

T: den uppgivna känslan har jag dagligen. finns nog inget bra svar på det. man gör va man kan eller har lust med.