Friday, January 28, 2011

Tysta avdelningen kontra Stockholmsförakt (in swedish)

Steg upp den okristna tiden 04:30. Beräknade att jag skulle hinna ta en snabbdusch, äta en tallrik fil och packa ned det sista innan jag skulle gå till stationen. Blev sista minuten och jag fick springa bitvis, med ca 20kg merch på ryggen, för att inte missa tåget. Med två minuter tillgodo satt jag på tåget, dyblött som jag nyss tagit en dusch nr #2. Fick hjälp att boka tågbiljetter för jag tyckte att det va sån röra med alla knappar och alternativ på sj:s hemsida. M styrde upp så att jag skulle få sitta på den "tysta avdelningen". Nå nytt påhitt tror jag.
Det va ett tiotal pensionärer och så jag. Konduktören ropade ut i högtalarna strax efter att tåget började rulla "På den tysta avdelningen talar vi med låg samtalston och har mobiltelefonerna avstängda eller på ljudlöst. Var vänlig respektera". En riktig jävla guldvagn helt i min smak. Tvillingtummar upp!
Nöjd som få satte jag på mig hörlurarna och vevade igång Valkyrja. Skön kontrast i den annars bibliotekstysta kupén med en snittålder på 68år. Har även bokat biljett till den tyst avdelningen på vägen hem. Hålla på att prata i onödan ger jag inte mycket för så i den tysta kupén är jag i gott sällskap.

Kom iaf fram till hufvudstaden runt 10:30, tog en snabbis på punkshopen för att köpa en ny Ac/Dc tröja, den jag köpte på mörsilmarknad för fem år sedan har tyvärr blivit för liten. Tog en promenad till gamla stan för att kolla skivbackarna på Sound Pollution. Fyllde på samlingen med: In Solitude, Steve Von Till's andra 12", Moloken, 2x Iron Lamb 7", Misantropic/Deathrace och Minor Threat's första demo som singel.
Desperat 12"
finns nu i butiken för alla som bor i fjollträsk och vill slippa postens hutlösa priser. Ett par vita omslag t.o.m, det är dem absolut sista exen. Skynda fynda.

Åkte sen ut till Chrille's jobb och kollade hans klipp å klistra böcker och drack kaffe. Jag kommer aldrig att bli bekväm i Stockholm så är det bara. Det är folk överallt, stress, tunnelbannor och skit. Stå som packade sillar med blicken koncentrerad i backen. Varning för panik-ångest! På tuben ut till förorten fick jag hjälp av Allyawan att härda ut. Är det förort så är det, va helt enkelt bara tvungen att komma in i rätt stämning.

Ikväll står det tacobuffé på menyn. Kanske att det blir kepsgrind på 44:an senare på kvällen. Annars då?

3 comments:

Herral de Santina said...

Va fan är du i stan?!

Nisse Sailor Sjööman said...

Tysta avdelningen är klockren, brukar alltid ta den när jag åker utan barn/familj.

Kul som faen att träffas, har lite foton som kommer på mailen.

D-takt & Råpunk said...

138: jag va i byn. tänkte faktiskt ringa och fråga om vi skulle ta en kopp java. har inte ditt mobnr i skallen så det sket sig. kommer ner igen om två veckor.

NISSE: vägen hem va fan nästan bättre. tyst avdelning och p3 dokumentär i lurarna. riktigt trevligt och tack för pizza tipset, maila gärna receptet vid tillfälle. foton ser jag/vi fram emot. på återseende.