Monday, November 28, 2011

Digitalt självmord, den enda vägen (in swedish)

Läste en rätt intressant artikel i Kupé på tåget ned till sthlm. Det är tydligen inne att vara nätskeptiker. Fan också, jag som trodde att jag var ute och gick emot strömmen genom att inte ha nån facebook, twitter eller nå sånt där mumbujumbo. Mycket av texten va nästintill exakt de tankar jag haft de senaste veckorna.
Tanken på hur vi omedvetet kommer styras av de stora företagen (mer än idag) och hur digitaliserad vår framtid kommer att vara skrämmer mig så till den milda grad. Helt ärligt så förstår jag inte hur folk kan låta sig luras så lätt. Att folk medvilligt går med på att bli slav under girighetens piska utan att ens ifrågasätta syftet eller baktanken med det hela. Sånt gör mig rädd.

"Att bli nätskeptiker har blivit inne. Det visar att du kan kontrollera ditt liv och inte alltid vara uppkopplad, att du minsann har kvalitetstid med ett liv IRL (In Real Life) och du är inte delaktig i "dumheterna" som sägs och skrivs på nätet.
Det blir massa skvaller och rykten och nästan som en tävling om vad man gör i hemmet, med barnen, vilken mat man lagar, vilka kläder man köper, vilka partyn man går på osv osv. Som en falsk bild utåt, en finare beskrivning av sitt liv, mot människor man egentligen inte känner".

If we only wanted to be happy, it would be easy; but we want to be happier than other people, and that is almost always difficult, since we think them happier than they are.
-Montesquieu (1689-1755)

Soundtrack:
Klotterkriget och muthärvan på SL

1 comment:

FrattDavo said...

Underbart citat