Friday, January 7, 2011

SYNTAX (T)ERROR!

Jag har köpt en ny dator, jag ville verkligen inte men jag va tvungen. Min tanke var väl att jag skulle gå under tillsammans min gamla dator den dagen kom. Dagen D är här och likt en skamsen hund med svansen mellan benen staplade jag in på Alina med mina surt förvärvade pengar. Jag är nu inne på farlig mark, bakom fiendens linjer och alla varningsklockorna ringer högt i min skalle. Jag befinner mig i en värld utom min kontroll. Befolkningen i denna värld pratar ett språk jag inte förstår.

Tyvärr använder jag min dator till så mycket mer än att bara försöka vara trevlig och social på internet. Rastlösheten skulle krypa under huden på mig om jag inte hade någon dator att leka med med jämna mellanrum. Onödiga mejls och ovärdiga människor skulle jag gott klara mig utan. Inga som helst problem! Faktum är att jag fortfarande behöver en dator, i alla fall någon gång i veckan så därför vart jag tvungen till att kapitulera. En bitter förlust som gnager inom mig. Fan att jag ska vara så svag, jag hatar egentligen datorer och allt dem står för. Vår historia går långt tillbaka i tiden, vi har varit bittra fiender ända sedan dag ett.

Jag är en svår man med enkla behov och som pricken över i är jag dessutom väldigt konservativ. Det här med nymodigheter, jakten på nya uppdaterade saker och konsumtionssamhället som sådant har jag aldrig gett mycket för. Jag ser heller aldrig till fördelarna med alla nya funktioner på dessa nya apparater, program etc. Varför krångla till det när det gamla beprövade fungerar? Det är sällan jag använder uppdaterade funktioner utan halkar som oftast tillbaka i mina gamla upptrampade spår med tiden. Förändring förnöjer min röv. Jag ser bara det negativa, som ännu ett av djävulens påfund. Ett sätt för att djävlas med människan, indirekt mig. Tänker ofta på att det säkert sitter nån jeppe i Japan och skrattar inombords för att han lyckas göra livet surt för mig medan jag sliter mitt hår i ren frustration. Paranoid, jo tack.

Det känns som att ingenting fungerar som det ska. Det är nya flashiga funktioner som blinkar och har sig. Alla photoshop-filerna är helt vita så jag vet inte vart jag ska börja leta bland alla mina 100-tals påbörjade bilder. Wavlab vill inte att jag drar ljudfiler direkt från skrivbordet och in i programmet. Nä, det är bättre att gå på rundtur i en labyrint innan jag kan börja arbeta med min musik tycker dem. Och det slutar inte här mina vänner...
Jag vill bara att det som vara som förut, med ett undantag, att det ska funka utan problem. Har faktiskt övervägt att plugga in min gamla dator igen och leva med att den beter sig konstigt åt. Om jag blev statsminister för en dag hade jag lagstiftat total förbud på modern teknik och infört handskrivna brev som regel.

Nån som hört ordspråket; "Man kan inte lära gamla hundar att sitta". Jag är den där gamla hunden, en jävligt trött, arg och less sådan.
Jag va bara tvungen till att ventilera lite. Nu ska jag ta mig en långpromenad för jag känner att blodet håller fan på att koka över.

No comments: