Wednesday, December 3, 2008

SKITLIV! #10 - Golbögarna!

Dessa intervjuer är med folk som vetat om "lögnen" ett tag. Också taget från Skitliv! #10, vi har tagit bort red. kommentarerna för att korta ner det. Håll till godo!

Intervjuoffer:
DADDE (Wolfbrigade/Asta Kask)
ÅRRE (Discover)
SÖRLING (Turistens i Tillvaron)
YXAN (Slaktattack/Backlash)
CORMY (Nuclear Death Terror)

1. NÄR HÖRDE DU TALAS OM/LÄSTE DU SKITLIV! FÖR FÖRSTA GÅNGEN? VAD VAR DIN SPONTANA TANKE?
DADDE: Fick höra det utav Brillpunkarn Andy Instigate första gången. Han var ute på en mission om att knäcka vem som låg bakom och sa nåt i stil med "Jag gillar ditt zine" till mig, varpå han förstod av mitt förvirrade ansiktuttryck att jag inte var inblandad. Han försökte sedan med diverse andra den kvällen också. Blev ju självklart nyfiken, inga visste ju vilka de var som låg bakom. Sen när jag väl fick tag på ett nummer var min första tanke "Fy fan vad patetiskt, så jävla förlegat att försöka uppröra PKpunx med Sika humor". Men efter ett tag satt jag faktiskt och garvade.

ÅRRE:
första gången jag hörde talas om det var henka hade fått en del frågor till discover. min första tanke, vafan är det här för dynga? men sen efter jag läst det numret så kunde jag inget annat att garva. riktigt sika äpärä, och det ju aldrig fy skam.

SÖRLING:
Jag fick ett recensionsexemplar hemskickat, minns inte vilket nummer det var. Min spontana tanke? Jag tror jag mest blev häpen över att den så uppenbara Sika Äpärä-rip offen/hyllningen fortfarande existerade på den här sidan 2000-talet. Jag bodde ju i princip på Finn-Fans soffa under tiden han och Jallo jobbade fram första numret av Sika Äpärä. Och det kändes så uppenbart att Skitliv-redaktionen lusläst vartenda nummer och kanske till och med ögnat igenom Big-Jimpas aka Sockergrisen Filthnoise. Off-topic, men skitsamma. Sika Äpäräs första nummer blev ju sjukt försenat. De färdiga sidorna gick varvet runt på varenda spritfest i Finnens lägenhet och fick alltid strålande recensioner. Big-Jimpa tyckte det var så ballt att han skamlöst snodde alla ideér (på samma sätt som han tillförskansade sig sprit och mat av sina polare) och snabbt dunkade ihop sin egen blaska - Filthnoise, som kom ut innan SÄs första nummer. Folk utanför kretsen tyckte ju Big-Jimpa var en jävligt kul kille som gjort ett supercoolt fanzine. Och visst hade Filthnoise sina poänger, men jag tycker han borde varit rakryggad nog och givit credit till de som gjort grovjobbet.

YXAN:
Första gången jag läste blaskan var 2006 när Skitliv! # 2 låg på hallgolvet en dag. Jag tänkte typ "gött, ett kängfanzine alá -95". Sen slog jag mig ned på porslinsfotöljen & läste igenom typ 80 procent och satt där & smålog...

CORMY:
The first time was just after the first Warvictims vinyl came out and you boys sent me a copy of the EP and included some copies of Skitliv! with it. I thought it was fucking hilarious, probably the funniest thing I've ever seen come out of Sweden. I'm not fluent in the Scando languages but I could understand enough to piss my pants laughing at the kinds of interview questions you were asking and photo captions you included.

2. HAR DU HÖRT NÅ ROLIGT SKVALLER/SNACK GENOM ÅREN OM VILKA SOM SKULLE KUNNA LIGGA BAKOM BLASKAN? ELLER OM SKITLIV! GENERELLT. ROLIGASTE GISSNINGARNA BLAND FOLK PÅ FEST/SPELNINGAR ETC PÅ VILKA FISEN OCH CHALLE VA?
DADDE: Andy trodde ju som sagt att det var jag ett tag, sen Tobbe från Malmö, och jag vet inte vilka fler han misstänkt. Sen så har ju folk gått omkring och trott att det är Årre rätt länge, bla Kenko och Amyl gick ju på det. Hört folk snacka om Kaj, tattoo-Klas. Jag misstänkte Sylen ganska tidigt, efter att jag fått mitt första nummret hemskickat. Handstilen på kuvertet och att poststämpeln kom från Östersund/Frösön (minns inte), gjorde mig hyfsat övertygad. Plus att Sylen alltid vart driftig. Fick det dock aldrig bekräftat av någon...

ÅRRE: den roligaste kommentaren var nog när sista sekunden kom över till nkpg och lirade, och dom var helt övertygade om att jag som skrev skitliv! jag säger; men för fan, det är inte jag som skriver för skitliv!. Dempe; alla vet ju vilket skitliv du har. haha. det var det roligaste. har inte vart så mycket gissningar, jag är alltid för packad för att komma ihåg.

SÖRLING:
Sorry, jag har inte hört något.

YXAN:
Nja, det har väl varit en del gissningar från folk. T.ex. så drog Warcollapse-Emil till Jallo men han ångrade sig nästan omedelbart med tanke på att Jallo aldrig skulle orka med att fortsätta i så många nummer. Just det där med antalet ex och att varje blaska snittar på 60 sidor gjorde ju att de som gissade inte kunde gissa på några lata gammpunkare men samtidigt så lyste det igenom i frågor och recensioner att de som gjorde blaskan knappast var några osnutna 19-åringar i crustvästar heller. Det gjorde att folk gissade på allt från Crash-Mange till skäggtomtarna i Massgrav. Närmast var Nippa som 2007 började spåna på om det inte kunde vara nån från typ Human Waste. Innan jag visste så hade jag en känsla av att A Monument To Failure kunde vara inblandade på nåt sätt eftersom layout och tryck var så bra.

CORMY:
Man, you've no idea how many fucking people told me who "definitely" was behind Skitliv!/Warvictims. I just went along with it. The best was when Pete from Flyblown found out from me and Micke Wolfbrigade that people suspected the whole thing was an elaborate joke. We were over in London for some shit and having a few drinks at the Grosvenor and Pete was wearing a Warvictims shirt, so I asked him if he'd heard the rumours. He hadn't, so me & Micke were happy to tell him everything. Fuck, you should have seen his face, he was miserable! He just flat-out refused to believe it at first, and afterwards got really angry. It was amazing.

3. HELT ÄRLIGT NU, TRODDE DU NÅGONSIN ATT CHALLE OCH FISEN FANNS ”PÅ RIKTIGT”? OM INTE, VILKA TRODDE DU TILL EN BÖRJAN LÅG BAKOM DET I SÅNA FALL?
DADDE: Ett tag trodde jag att det kanske var några utav de där nitpunksen från Skåne som man sett på spelningar, dom där Dislickers, dom kanske hette Challe och Fisen. Men det var förmycket provokation och för mycket info och skvaller för att det inte skulle va någon man kände.

ÅRRE:
jag trodde personerna fanns, men såklart att det var ju några stycken alias. jag hade mina funderingar på sylen ett bra tag, men vet inte just varför. hade ju rätt på nånting iallafall!

SÖRLING: Hmmm, jag trodde nog att Challe och Fisen fanns. Men, ju mer jag läste Skitliv desto mer övertygad blev jag att någon ur det gamla gardet fanns med. Jag misstänkte att Domar var inblandad i projektet på något sätt. Och den misstanken växte efter en händelse. Jag skickade cash till Skitlivs postbox efter att ha beställt några vinylsinglar från D-takt och Råpunk-bolaget. Någon snodde stålarna. Jag bad Challe och Fisen att skicka ett kontonnummer så jag kunde överföra pengarna via nätet istället. Fick jag något sådant? Hahaha! Jag blev helt förvånad över alla de konstiga bortförklaringar jag fick. Antingen så hade supit bort kontonumret eller så hade de inget eftersom de inte skulle få några pengar från soc i så fall. Hahaha. Jag anade så klart ugglor i mossen och tänkte att här är några snubbar som inte vill avslöja sin riktiga identiteter för mig. Jag fortsatte att tjata om kontonummer och fick till slut ett mejl som inleddes typ: Tja Sörling. Kan du hålla käft om en sak eller babblar du som en kärring på ett kafferep.

YXAN:
Ja, när jag bara hade läst tvåan. Sen fick jag ettan efteråt och där är ju frågorna lite mer seriösa typ så ja, jag trodde fan att blaskan gjordes av ett par 19-22-åriga risiga nitpunkare. Men när # 3 kom i brevlådan så skrev jag följande i recensionen: "Hur man lyckas få ut tre nummer med kvalletryck & bra layout på ett år övergår mitt förstånd. Särskilt om man super & knarkar hela tiden… Hm, jag börjar starkt misstänka att killarna bakom Skitliv! inte blärrar så hårt & ofta som dom vill ge sken av." Sen har jag nu efteråt när jag läst igenom de gamla numren (alla ligger på muggen såklart) skrattat extra mycket när man har läst igenom vissa intervjuer igen...

CORMY:
At first I really wanted to believe you guys were real. I mean, in a place with such a code of conduct and set of scene rules as Sweden, how can you not find it amazing that there's a bunch of ugly drunken studded jacket assholes who care about nothing except beer, d-beat and awesome war photos?! As the zine got more over-the-top and the war photos with your records got more ridiculous, I just couldn't believe anymore!

4. VI HAR JU FÅTT EN HEL DEL MAIL FRÅN “PK-FOLK” SOM GNÄLLT PÅ INNEHÅLLET, OCH DET KAN MAN JU FÖRSTÅ. MEN DET VA JU DET SOM VAR MENINGEN MED HELA GREJEN, ATT UPPRÖRA OCH RÖRA OM LITE I PUNKSCENEN. TYCKER DU ATT VI HAR GÅTT ÖVER GRÄNSEN NÅGON GÅNG ELLER KAN MAN SKÄMTA OM VAD SOM HELST?
DADDE: Med tanke på ens egna låga skämt ibland så tycker jag inte att jag har rätt att döma. Det finns olika situationer som vissa skämt inte passar sig, och det finns mer eller mindre osmakliga skämt som JAG inte tyckt vart roliga - ni har bjudit på ett och annat, men personligen tycker jag att man nog an skämta om allt, i rätt miljö och med rätt folk. Att "PK-folk" hört av sig och varit upprörda säger ju ganska mycket om hur vilket trångsynt tunnelseende vissa kan ha. På samma sätt som dom där jävla Disclose-pundarna på Helgon's punkforum med 15 kilo nitar som tog till sig skitliv som nån form av riktlinje till hur man ska leva sitt liv också framstår som lurade och rätt jävla patetiska.

ÅRRE:
jag förstår hela skiten med zinet, jag tycker det fattas för mycket självdistans i punkscenen, den är ju helt humorlös oftast. skitliv! tycker jag enbart gått över gränsen en enda gång och det var i sista numret, bruden som tittar sig spegeln det fick mig inte vilja sälja vidare det för att det är för personligt, handskats med sånt skit bland min närhet. så det uppskattade jag inte, men fattar att det var ett rått skämt, men gick bara för långt. det bästa med zinet är faktiskt lätt atomvinter, haha. det var humor att ni klibbade in frågorna.

SÖRLING:
Jag har ju recenserat Skitliv på bloggen och tyckt att sprit- och sexskämten oftast varit jävligt låga. Jag tycker flera av sexistskämten gått över gränsen. Jag ser liksom ingen humor i den typen av grabbflåsande-höhöhö-kaskader. Vad faan är man rädd för liksom? Samtidigt har jag skrattat högt ett flertal gånger. Ni hade med en bild på Indy och en fenomenal bildtext som man var så jävla klockren att jag skrek rakt ut. Den typen av prylar har jag verkligen gillat.

YXAN: Självklart kan man skämta om vad som helst. Vidare tycker jag att det är kul att folk ibland blev provocerade av vissa frågor. Även Slaktattack blev det, eller mer, "ahh jävla ungjävlar har dom inget bättre för sig" typ. =) Det får man ju bjuda på. Att gå över gränsen är ju punk för fan!

CORMY:
I knew that people were going to go nuts as soon as you printed the titty pictures with issue 4 or 5 (I can't remember which). I find it hilarious that people are so easily provoked, and naturally that was the point of the zine. To me, when you allow yourself to be so easily provoked, you've already lost. It's like starting a fight with someone and then offering them free punches on you. The issues of sexism, politics and everything else are irrelevant in this context, since the point of Skitliv! was to question the parametres of underground punk in Sweden. The arguments behind the reasons and issues involved in being PC are clear, but the world isn't as black and white as the patches on your trousers. I come from Ireland, a country where humour is a lot harsher, because of the miserable history of our country. If you don't develop a thick skin, you're fucked. So, I think yes, you can joke about everything. You have to. Do I think that this is a good thing? No, I think it's unfortunate. But do I think it's necessary to joke about things to survive in this world? Yes. If you fly into a rage everytime someone uses a word that you think is oppressive and should be banned from use, then you're just giving those people a stick to beat you with. You're better off demonstrating to them that it doesn't bother you, and win the argument with good logic than with rules and censorship.

5. HUR LÄNGE HAR DU VETAT OM SANNINGEN? HAR DU LYCKATS HÅLLA DET FÖR DIG SJÄLV ELLER HAR DU GLAPPAT KÄFT? FICK DU EN ANNAN SYN PÅ ZINET EFTER ATT DU FICK VETA HUR ALLT LÅG TILL?
DADDE: Har väl vetat det i ett halvår efter att ha haft mina egna misstankar. Sylen ringde upp mig och skulle snacka lite bizznizz, och då avslöjade han. Jag glappade för dom inblandade, men i övrigt har jag lyckats hålla mig, det har vart svårt ibland! Det är en jävla bedrift att ni fått dom som vetat att hålla käften. Bäst är ju ändå alla crustare runt omkring i världen som trott Warvictims var ett riktigt band, typ Pete i Flyblown, och Stiv Visions Of War. Trots att Sylen berättade om alla planer inför europa turnén ni hade på G, så tänkte jag att ni säkert kommer blåsa av. Nu har jag aldrig fått det bekräftat ifall det var en legitim anledning på riktigt, men jag garvade ändå när skiten ställdes in pga att jag skojat om det. Inte för er skull om ni verkligen tänkt åka, eller för alla dom som jobbade med turnén i "onödan", utan bara att det var så typiskt. Folk höll andan och skulle äntligen få se vilka ni var på Shittown, och så ställs skiten in haha!

ÅRRE:
jag har ingen koll på tiden när jag fick reda på det hela, jag glappade ju lite på fyllan, haha. sen fick jag ingå i en pakt att göra mitt ansikte utåt, och folk har gått på det stenhårt. lite tvivel har det ju funnits, men med mina skills att ljuga så var det bara kul. klart, efter discover intervjun så undrade jag vafan det var för jävla skit. men ju mer jag läste, insåg jag bara humorn i det hela, haha. suckers som tog det på helt allvar kan ju ta en extra titt på sig själva. humor är nåt vi aldrig får glömma bort.

SÖRLING:
Hehehe, i ett drygt halvår kanske. Jag var ju på väg att sabba allt. Efter att fått hela storyn av Challe och Fisen frågade om jag fick publicera den på bloggen. Jag fick klartecken men fick samtidigt lova att inte publicera något innan de själva avslöjat bluffen. Jag skrev ihop en förtjusande artikel (som du nu kan läsa på sirling.blogspot.com) och la den i mitt textarkiv. När Skitliv #8 dök upp misstolkade jag ledaren. Jag fattade det som att man avslöjade bluffen redan då och glad i hågen slängde jag ut artikeln. Jag skickade ut ett muntert mejl till Skitliv om saken. Och jag kan lova att två snubbar nog var jävligt nära på att skita ner sig då. Jag fick en mejl tillbaka som skrek "TA BORT TA BORT TA BORT". Hahaha. Jag tog bort inlägget. Jag tror inte att så många hann läsa det. Jag fick inga kommentarer om att inlägget hade försvunnit. Och eftersom jag håller mitt ord har jag inte sagt ett ljud, även om jag varit sjukt sugen på att publicera storyn. Jag började läsa tidningen med helt andra ögon och såg en annan finess i Skitliv än tidigare. Jag tycker hela Skitliv-Warvictims-bluffen är den coolaste punkvärlden skådat. Jag är övertygad om att någon kommer att skriva en bok om det här en vacker dag.

YXAN:
Jag har vetat sanningen sedan 2007-02-19. Jag glappade för Plytet efter någon månad eller två men han glappade i sin tur inte. I somras så berättade jag även för Nippa men inte heller han har glappat. Det betyder att vi har hållit det hemligt för bl.a. tre pers i bandet. Man har fått bita sig i tungan några gånger på fest eller på krogen men det har det varit värt för det har trots allt varit kul att veta om sanningen & höra folk spekulera och vädra åsikter om blaskan. Självklart fick jag en annan syn på tidningen efter att jag visste hur det låg till men jag tyckte fortfarande att det var jävligt kul att läsa de nummer som kommit efter att jag fick reda på sanningen.

CORMY: I found out about it when I interviewed Warvictims for the metal magazine I write for; I'd suspected it for ages but at that stage I just pushed and pushed until you guys came clean. I didn't tell a single person who you really were. It's probably the only time in my life I've kept a secret for that long. In fact, when other people were spreading rumours about who Challe & Fisen "definitely" were, I dropped a few nods and winks to keep them going in the wrong direction. It was tremendous fun, I must admit. Probably the funniest thing was that I was so drunk at the Framtid show in Malmo where we arranged for D-Takt & Rapunk to repress the NDT demo onto vinyl, that I truly believed that I'd met Challe & Fisen for real and just didn't remember.

6. NU ÄR JU SKITEN ÄNTLIGEN ÖVER, VAD TYCKER DU OM DET? ERKÄNN ATT DU KOMMER SAKNA SKITLIV! DIN JÄVLA HOBBYPUNKARE! HEHE…
DADDE: Ska bli kul att höra folks reaktioner. Klart jag kommer sakna skitliv men det sägs ju att ni fått Jari att börja pula med ett nytt nummer av Sika så livet går vidare.Skitliv är dött, länge leve Skitliv!

ÅRRE:
ja, äntligen över! nu kan jag sluta ljuga, haha. nä, men det har vart roligt att samarbete med er. jag tyckte det behövdes ett litet ryck i scenen och det pratades ju en del om er ett bra tag. jag kommer inte sakna skitliv! men jag sitter ju inte på alla nummer, det är rätt värdelöst. hoppas folk där ute inte blivit besvikna att jag ljugit för er, för jag har haft så jävla kul åt det. haha. skål och kir!

SÖRLING:
Jag kommer sakna Skitliv som den kreativa och innovativa bluff som den var, men kanske inte just den tryckta papperstidningen... Btw: Hobbypunk - my ass, in it for life;-)

YXAN:
Självklart kommer jag att sakna skiten! Jag tycker att det var jävligt kul och jag tycker att det är beundransvärt att dra ett skämt så långt med så mycket jobb bakom. 10 feta nummer på knappa tre år är imponerande! Skitliv! kommer alltid att kommas ihåg som ett av de bäst genomförda skämten i den svenska punkscenen. Man undrar ju vad t.ex. Atomvinter och Krogh m.fl. har att säga om det hela nu när sanningen är ute... Avslutningsvis; bra jobbat era as!

CORMY:
Opinions, not really...your work is done. I'll miss you, that's for sure. Will Sweden miss you? ...nah!!!

No comments: